Čo by ste mali vedieť keď potápate s cukrovkárom

22.11.2016 15:19

Okopírovali nás v DAN europe doslova! A ešte sa nehanbia napísať, že to bol ich výskum. Opäť nevymožitelnosť práv na Slovensku!

Potápanie a cukrovka: Keď už sa človek- diabetik rozhodne potápať mal by dodržiavať určité pravidlá aby zbytočne neohrozoval sám seba a svojich spolupotápačov. V 1. rade by mal mať svoju chorobu pod kontrolou ( nemal by mať veľké výkyvy cukru v krvi,nemať vážne komplikácie cukrovky) a byť pod pravidelným dohľadom lekára. Po. 2 potápať len keď sa cíti dobre a má ideálnu hladinu glykémie. Po 3. nemal by potápať sám , rovnako by buddy team nemali spolu tvoriť dvaja diabetici! Ďalej je veľmi dôležité svoju chorobu NETAJIŤ a svojich spolupotápačov/ buddyho informovať o svojom zdravotnom stave - v prípade náhleho zhoršenia zdravotného stavu je väčšia šanca rýchlejšej- účinnejšej pomoci.Rovnako aj spolupotápači budú menej zaskočení/ šokovaní keď poznajú diagnózu svojho kolegu v prípade že sa niečo stane. Spolupotápači by mali mať základné info o cukrovke, aké náhle stavy môžu nastať a ako poskytnúť prvú pomoc! Diabetik by mal nosiť so sebou glukomer, sladký nápoj, jedlo + svoje lieky ( inzulín, PAD) Kolegovia - potápači by mali vedieť obsluhovať glukomer a vedieť zmerať glykémiu ( dokáže to už 8-9 ročné dieťa) a v prípade potreby poskytnúť svoju kamarátovi pomoc. Potápač - diabetik by zbytočne nemal robiť dlhé/náročné technické ponory a ani uzavreté priestory nie sú ideálne na ponor. Skôr by mal potápať na rekreačnej úrovni . Absolútne nevhodné je aby bol diabetik - inštruktor potápania - keďže môže svojim náhlym kolapsom vážne ohroziť svojich žiakov ( ťažko očakávať že by žiak OWD takúto situáciu zvládol) Rovnako aj cestovanie potápača- diabetika vyžaduje dôkladnejšiu prípravu ( hlavne pri cestovaní do exotických krajín) Treba myslieť na to že inzulín musí byť v chlade ale zas na druhej strane nesmie zamrznúť! Aj časový posun môže spôsobiť problémy. Vždy treba mať so sebou dostatočnú zásobu liekov a pomôcok ( testovacie prúžky do glukomeru atď) Taktiež netreba zabúdať na to že zdravotná starostlivosť môže byť na veľmi nízkej úrovni v mieste dovolenky a/ alebo môže byť veľmi vzdialená!

Normálna hladina glykémie ( cukru v krvi) je: 3,3-5,9mmol/l ( niektorá odborná literatúra uvádza 6,1) jedná sa o hodnoty nalačno.Aj zdravý človek môže mať krátko po jedle( cca 40-60min) glykémiu 10mmol/l Na diabetes poukazuje hodnota 7mmol/l a viac - nalačno alebo hodnota 11mmol/l a viac-hoci kedy (2 a viac hodín po jedle) Poznámka: Stav nalačno sa myslí 8h po poslednom jedle/bez pitia sladkých nápojov Diagnózu diabetes musia potvrdiť špeciálne vyšetrenia u diabetológa. * Ideálne hodnoty pre liečeného diabetika sú do 7,2mmol/l nalačno alebo do 10mmol/l po jedle cca 2h

Na zopakovanie: Hypoglykémia ( nízka hladina cukru v krvi) , Hyperglykémia ( vysoká hladina cukru v krvi) Hypoglykémia sa môže rozvinúť pomerne rýchlo ( minúty, hodiny) a je nebezpečnejšia ako Hyperglykémia.Mozog je totiž veľmi citlivý na nedostatok glukózy (mozog je najcitlivejší na nedostatok kyslíka a hneď po ňom na nedostatok glukózy) Hypoglykémia je glykémia: pod 3mmol/l ( Diabetik ale môže mať príznaky Hypoglykémie aj pri vyšších hodnotách napr. pri glykémii 4mmol/l čo je u zdravého človeka norma) Hyperglykémia je glykémia: nad 10mmol/l Hyperglykémia sa rozvíja pomaly ( v priebehu niekoľkých dní až týždňa) môže nastať až ketoacidotická "diabetická"kóma- glykémia až 30mmol/l a viac ( bežný glukomer dokáže zmerať glykémiu zhruba do 33mmol/l ) Potápača-diabetika teda prioritne ohrozuje Hypoglykémia ( nízka hladina cukru v krvi) Čo pod vodou môže byť veľký problém ktorý sa môže skončiť fatálne!

Hypoglykémia ( nízka hladina cukru v krvi) Príznaky: nevoľnosť, hlad, slabosť, vlhká spotená koža, tachykardia (rýchly pulz) možná zmätenosť,slovná a fyzická agresivita ( môže pripomínať opitosť) tras,kŕče, spavosť až bezvedomie.Hypoglykemická kóma sa začína rozvíjať pri hodnotách glykémie 2,2-2,5mmol/l Glykémia pod 1,7mmol/l je závažná a glykémia 1,0 mmol/l a menej je kritická až smrteľná! Uvedené príznaky môžu byť vážna komplikácia počas ponoru -hlavne dezorientácia, zmätenosť, fyzická agresivita, kŕče, náhle bezvedomie! Aj v bežných podmienkach býva častokrát náročná spolupráca s pacientom v hypoglykémii keďže odmieta pomoc, je agresívny, odmieta jedlo/sladký nápoj, je zmätený atď Pod vodou môže potápač v takomto stave vážne ohroziť nielen seba ale aj svojho buddyho!

Hypoglykémia - liečba: podať 2-3 kocky cukru, dať vypiť sladký nápoj (rýchle cukry) následne by sa mal pacient najesť ( cestoviny, chleba, zemiaky atď) Odporúčame dohľad nad pacientom - aby sa naozaj najedol! Urobiť kontrolné meranie glykémie ( hladiny cukru v krvi) ak máme k dispozícii glukomer ( potápač -diabetik by ho mal nosiť so sebou! ) Možná je pomoc aj v prípade že je diabetik už v bezvedomí: v takomto prípade sa dá podať bukálne ( medzi lícnu sliznicu a zuboradie) 2 kocky cukru, hroznový cukor, fruktózu- kde sa vďaka slinám rozpustia a vstrebú sa sliznicou. Jedná sa o život zachraňujúci úkon a zastaví ďalšie prehlbovanie hypoglykémie! Pacient by sa mal prebrať tak o cca 15min - keď nadobudne vedomie mal by sa najesť! Mal by zostať pod dozorom dospelej osoby. Ďalšia alternatíva pomoci pri hypoglykémii je podanie Glukagónu injekčne i.m. ( do svalu) s.c. ( podkožne) - existuje " Glucagen hypokit " ktorý umožňuje aj laické podanie.Pacient by sa mal prebrať do cca 15min.Tento "Glucagen hypokit" zvyčajne majú diabetici ktorí mávajú často ťažké hypoglykémie - ale takýto diabetik by nemal potápať! Poznámka: Aj keby mal pacient teoreticky hyperglykémiu tak podanie cukru mu neuškodí ale v prípade hypoglykémie mu môže zachrániť život! Takže sa netreba báť pomôcť - liečba sa môže teda urobiť aj naslepo - bez merania glykémie!

 Ako sme si napísali v predošlých príspevkoch tak Hyperglykémia sa vyvíja pomalšie( aj niekoľko dní) Ako sa prejavuje: celková únava, slabosť, bolesť hlavy Pokračujúca hyperglykémia sa prejavuje veľkým smädom, častým močením, koža je suchá a teplá, dehydratáciou. Ak aj naďalej stúpa cukor v krvi tak ďalšie príznaky môžu byť nevoľnosť až zvracanie, bolesť brucha, dych je cítiť po acetóne, hlboké dýchanie( Kussmaulovo dýchanie) , tachykardia ( rychly pulz) , hypotenzia( nízky krvný tlak) následne môže nastať bezvedomie. Liečba: na začiatok treba zmerať glykémiu ( hladinu cukru v krvi) Mierne stavy hyperglykémie zväčša dokážu diabetici zvládnuť sami ( pridajú si inzulín,viac pohybu=zvýšia výdaj energie) Dôležitý je dostatočný príjem tekutín ( nie sladké nápoje) V prípade že sa nedarí hladinu cukru v krvi znížiť tak konzultácia u diabetológa. V prípade ketoacidotickej"diabetickej" kómy volať RZP. V tomto prípade býva glykémia cca 30mmol/l a viac. RZP zabezpečí transport pacienta do nemocnice na liečbu.RZP ( záchranná zdravotná služba) tento stav na mieste nerieši ( podáva len tekutiny I.V.- do žily) RZP nemá k dispozícii inzulín.

Späť